„Szukajcie w艂asnego g艂osu. Im d艂u偶ej b臋dziecie zwleka膰, tym trudniej b臋dzie go wam odnale藕膰.
Wi臋kszo艣膰 ludzi wiedzie 偶ycie w cichej desperacji. Nie poddawajcie si臋 jej, walczcie, rozejrzyjcie si臋.
Miejcie odwag臋 wy艂amywa膰 si臋 i szuka膰 nowych l膮d贸w…”
/John Keating/

 

Edukacja jest dla mnie wa偶na wi臋c na blogu trenerki NVC b臋dzie i o edukacji. Jako mama, nauczycielka od 22 lat, a od niedawna tak偶e liderka w niepublicznej szkole, jestem zainteresowana przysz艂o艣ci膮 edukacji. Wi臋cej: zabieram w tej sprawie g艂os i podejmuj臋 dzia艂ania na rzecz zmiany. Mam za sob膮 okres marudzenia, wytykania b艂臋d贸w, szukania winnych, oskar偶ania czynnik贸w zewn臋trznych o wygl膮d mojej lekcji.

Oczywi艣cie, 偶e edukacja wymaga zmiany, i to nie kosmetycznej. Oczywi艣cie, 偶e szko艂y powinny przesta膰 by膰 narz臋dziem politycznych rozgrywek. Oczywi艣cie, 偶e nauczyciele powinni by膰 lepiej nie tylko wynagradzani ale i przygotowywani na zawodu. Oczywi艣cie, 偶e podstawa programowa powinna k艂a艣膰 nacisk nie na tre艣ci, a na kompetencje. Tych oczywisto艣ci jest wiele i oczywiste jest to, 偶e oczywisto艣ci winny nareszcie zobaczy膰 艣wiat艂o dzienne. Dzi艣 jednak jest „ciut” inaczej. Jutro pewnie te偶 tak b臋dzie. I pomimo to o warto robi膰 swoje. „Szuka膰 w艂asnego g艂osu” i g艂osu tych, kt贸rzy tak jak ja i ty zamiast walenia g艂ow膮 w mur i obra偶ania si臋 na podstaw臋 programow膮 i kolejnego ministra buduj膮 na swojej lekcji, w swojej szkole edukacj臋 o jakiej marz膮 i dzieci i doro艣li.

O jakiej edukacji marz臋 i jak膮 edukacj臋, tam gdzie mam wp艂yw, wsp贸艂tworz臋?

  1. Edukacj臋 relacji i spotkania, w kt贸rej ucze艅 i nauczyciel s膮 sobie r贸wnorz臋dni i wsp贸艂odpowiedzialni za proces. W kt贸rej nast臋puje wymiana, uczenie si臋 od siebie. Przed zarz膮dzaniem jest tu kontakt.
  2. Empatyczn膮 edukacj臋, w kt贸rej najpierw widz臋 dziecko z uczuciami i potrzebami, a dopiero potem nie zrobion膮 prac臋 domow膮, zapomniany podr臋cznik, korytarzowe potyczki.
  3. Edukacj臋 b艂臋du. Ucze艅 do艣wiadcza, sprawdza, poprawia, zmienia, koryguje. B艂膮d jest cz臋艣ci膮 procesu uczenia si臋 i jest mile widziany, co oznacza.
  4. Edukacj臋 nieformaln膮, czyli nauk臋 przez praktyk臋 i uczenie si臋 r贸偶nych rzeczy w r贸偶nych momentach i r贸偶nych sferach 偶ycia.
  5. Edukacj臋 przez sztuk臋. Jak brzmi drugie imi臋 dziecka? Kreatywno艣膰 !聽
  6. Edukacj臋 slow, czyli „tu i teraz'; ot, ca艂a filozofia.
  7. Edukacj臋 talent贸w,聽a dla tych kt贸rzy nie lubi膮 s艂owa talent niech to b臋dzie: edukacja zasob贸w.聽Ludzie maj膮 talenty/zasoby i ja na nich bazuj臋.聽
  8. Edukacj臋 kooperatywn膮,聽nastawion膮 na konsensus.聽

To, czego chc臋 si臋 trzyma膰 w rzeczywisto艣ci, w kt贸rej jestem nauczycielk膮 i liderk膮 to zasady autorki ksi膮偶ki „鈥淧rzyw贸dztwo i jego wyzwania鈥 (w艂a艣nie j膮 czytam, bo przyw贸dztwo to aktualnie m贸j numer 1)

鈥 Wskazuj w艂a艣ciw膮 drog臋!

鈥 Rozbudzaj wsp贸ln膮 wizj臋!

鈥 Nie b贸j si臋 zmian!

鈥 Pozw贸l dzia艂a膰 innym!

鈥 Motywuj i wspieraj!